Adres: Nieuwe Donkstraat 1, 2809NJ Gouda

DONK-Oliveo 1-2DONK

DONK is er niet in geslaagd om de prima thuiswedstrijd van vorige week tegen Graaf Willem een succesvol vervolg te geven. De thuisploeg liet zich in een dramatische openingsfase verrassen door het met vuur en passie spelende Oliveo. Na zes minuten keek het ontgoochelde DONK al tegen een 0-2 achterstand aan. Bij het optrekken van de kruitdampen stond een onnodige 1-2 op het scorebord.DONK startte met Roy van der Graaf, die een trainingsachterstand had, op de bank. Hij kreeg daar onder meer gezelschap van Bas Houdijk. “Appie” Kaïssy was weer wedstrijdfit en startte in de basis.Door slordig verdedigen kreeg DONK al in de eerste minuut de openingstreffer om de oren.

Rechterspits Nick Toussaint profiteerde dankbaar van de wanorde en scoorde beheerst, 0-1.Oliveo bleef gas geven. In de zesde minuut bereikte een splijtende dieptepass de goed achter zijn man gekomen Orlando Agues Ribeiro. Tegen diens inzet was geen kruid gewassen, 0-2.Bijna was het twee minuten later zelfs bijna 0-3. De flinke schietkans was nu aan Orlando Agues Ribeiro niet besteed.Hierna rechtte DONK de rug. In het restant van de eerste helft kreeg de thuisploeg vier corners te nemen. Alle liepen op niets uit.Mogelijkheden en een dikke kans om te scoren waren er echter wel degelijk.

Zo zorgde Oliveo’s keeper Martijn Taai voor enige onrust toen hij in de 17e minuut een hoge bal van Werner Overkamp niet klemvast kreeg. Het leidde tot een lichte paniek bij Oliveo, maar DONK kreeg de bal niet in het doel gewerkt.Drie minuten later kreeg Jason Sriwiran eindelijk een paar meter ruimte om uit te halen. Zijn schot was echter niet overtuigend. Meer dan een corner leverde het DONK niet op.In de 22ste minuut kreeg DONK schuin rechts voor het doel en buiten het strafschopgebied een vrije trap te nemen. Een mooie plek voor een linkspoot. Nadir Ben Hadou plaatste zich achter de bal en schoot uitstekend tussen de palen. Keeper Martijn Taal redde echter met twee vuisten. In diezelfde minuut moest Oliveo-speler Pjer Bom het veld geblesseerd verlaten.

Hij werd vervangen door Laurens Huurman.In de 32ste minuut was het ineens weer Oliveo dat alle aandacht opeiste. Een te korte breedtepass van Jordy de Jong vormde de inleiding tot een gevaarlijke aanval via de snelle Nick Toussaint. Verder dan een corner kwam Oliveo echte niet.In de 36ste minuut kreeg DONK zijn grootste kans van de eerste helft. Een verre voorzet van Nadir Ben Hadou leek over alles en iedereen heen te zeilen. Jeffrey van Dam wist de bal echter op spectaculaire wijze , hoog opspringend en met zijn hak, weer terug in de doelmond te krijgen.

Daar hoefde de volkomen ongedekte Jason Sriwiran alleen maar binnen te knikken. Zijn kopbal trof echter vol de lat.Ook een vrije trap op 17 meter van het vijandelijke doel was vlak voor rust niet aan DONK besteed. Werner Overkamp knalde hoog over. In de tweede helft probeerde DONK uit alle macht om de bakens te verzetten. Qua spelbeeld was de thuisploeg nu duidelijk de bovenliggende partij. Toch bleek al snel dat het niet eenvoudig was om tegen de zich fanatiek verdedigende bezoekers een flink aantal grote kansen te creëren. Natuurlijk, mogelijkheden waren er genoeg. Zo kwam Jason Sriwiran net een voet tekort om een uitstekende actie van Maher Hariti met een doelpunt te bekronen.Na een uur spelen viel toch de felbegeerde aansluitingstreffer. Na een prima solo verraste Nadir Ben Hadou keeper Martijn Taal met een schot in de korte hoek, 1-2.

DONKS trainer Jos Verweij besloot onmiddellijk om verse aanvalskrachten in het veld te brengen. Roy van der Graaf en Bas Houdijk kwamen voor Nadir Ben Hadou en “Appie” Kaïssy.Collega-trainer Willem van der Smit verving de geblesseerd geraakte Wesley Thakoer en Orlando Agues Ribeiro door Jesper van Es en Lars Toussaint.In de 78ste minuut kon DONK bijna juichen. Een schot van Bas Houdijk zou zeker een eenvoudige prooi geweest zijn voor keeper Martijn Taal als het schot niet onderweg flink van richting was veranderd.

Nu moest Martijn Taal gestrekt naar de hoek om de gelijkmaker te voorkomen.Uit de daaropvolgende corner van Werner Overkamp kopte Bas Houdijk uitstekend in Keeper Martijn Taal redde echter knap met de voet.Oliveo deed er begrijpelijkerwijs alles aan om het Goudse ritme te breken. Raoul van Sloten en Dewi van Wichen kwamen in het veld voor Laurens Huurman en Nick Toussaint. Ook DONK speelde zijn laatste troefkaart. Thijn Hulscher kwam de moegestreden Levi van Houten aflossen. De ingevallen rechterspits toonde zich direct dreigend. In de eerste minuut van de blessuretijd vond hij met een afgemeten voorzet het hoofd van de opgerukte Mike Sluijter.

Een grote kans die geen genade vond in de ogen van Vrouwe Fortuna. Keeper Martijn Taal redde de overwinning door de van dichtbij afgevuurde kopbal van Mike Sluijter te stoppen. Het bleef bij 1-2 in dit door scheidsrechter Kenneth Debipersad uitstekend geleide opwindende duel.DONKS trainer Jos Verweij was vanzelfsprekend niet te spreken over het slappe begin van DONK. “Bij zo’n snelle 0-2 achterstand weet je dat het niet meevalt om het tij te doen keren. Gelukkig gingen we al vrij snel in de eerste helft beter spelen. Al met al hadden we zeker een gelijkspel verdiend, maar dan moet die bal er wel in.”Komende zaterdag speelt DONK uit tegen het thuis altijd sterke SVC ’08.