Adres: Nieuwe Donkstraat 1, 2809NJ Gouda

EMM ’21-DONK 0-2

Voor het derde jaar op rij is DONK erin geslaagd om de nacompetitie voor promotie naar de eerste klasse te bereiken. Onder moeilijke omstandigheden- de natuurgrasmat had het ongetwijfeld zwaar gehad met de overvloedige regen van de laatste dagen- werd EMM’21 in Roelofarendsveen met 0-2 aan de zegekar gebonden. EMM’21 had aan één punt genoeg om de gevreesde nacompetitie onder de streep te ontlopen, maar neemt voorlopig in de wachtkamer plaats omdat het duel tussen CSW en RCL werd afgelast.

DONK kon eindelijk weer een beroep doen op Bas Houdijk, Ook Mike Sluijter was er weer bij, al was de ervaren verdediger niet fit genoeg om een hele wedstrijd te spelen. Lars Honkoop verving hem prima.

Al in de eerste minuut kreeg EMM’21 op een meter of achttien van het Goudse doel een vrije trap te nemen. Het schot van captain David Vermeer werd echter bekwaam gestopt door keeper Bas van der Eem.
DONK deed vijf minuten later van zich spreken. Bas Houdijk kon echter net niet bij de voorzet van Roy van der Graaf.
In de elfde minuut was DONK dichtbij de openingstreffer. “Appie” Kaïssy verzond een droompass dwars door het hart van de linies van EMM’21 en bracht daarmee Roy van der Graaf in scoringspositie. De rechterspits schoot echter tegen keeper Jari van Veen aan.

EMM’21 zette daar voorlopig niet al te veel tegenover. De bal was weliswaar veelvuldig op de helft van DONK te vinden, maar dat kwam vooral doordat de thuisclub bij voorkeur de lange bal hanteerde. Meestal was dit een kansloze missie.

In de 24ste minuut kwam DONK op voorsprong na een uitstekend opgebouwde aanval. Na goed voorbereidend werk van Jordy de Jong en Roy van der Graaf zette “Appie” Kaïssy goed voor. De overal aanwezige Levi van Houten schoot de bal vervolgens knap in het dak van het doel, 0-1.
Vanaf dat moment kreeg het middenveld van DONK meer greep op de wedstrijd. Levi van Houten en “Appie” Kaïssy waren hun directe tegenstanders steeds vaker de baas.
Toch liet ook EMM’21 zich niet onbetuigd. Na een uitstekend genomen vrije trap kreeg Otto van der Poel een goede kopkans. De middenvelder kopte prima in, maar Bas van der Eem wist de bal nog net over de lat te tikken.

De laatste twee kansen van de eerste helft waren voor DONK. Vlak voor de rust speelde Tim Houdijk Roy van der Graaf goed aan. Die tikte de bal snel door naar Bas Houdijk die alleen keeper Jari van Veen nog voor zich zag opdoemen. Donks linkerspits probeerde het met een lobje dat echter niet hoog genoeg bleek om de sluitpost te verrassen.
In de blessuretijd van de eerste helft alweer een flinke kans voor DONK. Werner Overkamp speelde de goed opgekomen Jordy de Jong goed vrij. Diens prima voorzet werd door Roy van der Graaf over geschoten.

In de tweede helft volhardde EMM’21 in het spelen van de lange bal. Daarnaast werd extra energie gestoken in het onderbreken van de Goudse opbouw waarbij steeds vaker het wapen van de kleine overtreding werd gebruikt. Scheidsrechter Duarte, die onverstoorbaar leidde, bleek echter niet van plan om in deze wedstrijd de gele kaart uit zijn borstzak te halen.
Na 68 minuten spelen kwam DONK weer eens gevaarlijk door. Levi van Houten vond Roy van der Graaf die onmiddellijk een voorzet afleverde. De bal was echter een fractie te scherp voor de op volle snelheid liggende Bas Houdijk. Verder dan een schot in het zijnet kwam hij niet.
Het bleef natuurlijk oppassen voor het pompen of verzuipen voetbal van EMM ’21 dat Otto van der Poel vervangen had door Dave de Jong. Na een kansje voor Roy Hoogenboom uit de kluts dat niets opleverde leek de thuisclub in de 73ste minuut wel succes te gaan boeken. Na een van de weinige goede aanvallen bleek Donks keeper Bas van der Eem , zoals zo vaak in dit seizoen, paraat.

Beide ploegen spraken vervolgens weer een stel wissels aan. Bij DONK kwam Jeroen Borsboom in de ploeg voor Bas Houdijk en even later Mike Sluijter voor de licht gekwetste Werner Overkamp, terwijl EMM’21 het verder probeerde met Nino Wesselman voor Roy Hoogenboom en met Job Mooren voor Sven Hoogervorst. Het zette voorlopig nog geen zoden aan de dijk al kreeg Jeroen Borsboom voor DONK nog een kans na een uitbraak van Maher Hariti en kopte aan de andere kant Levi Bokhorst nog naast na een vrije trap van David Vermeer.

Het slotakkoord was voor DONK, waarbij interim-trainer Patrick Akerboom een heel gelukkige hand van wisselen bleek te hebben. Hij bracht in de 90ste minuut Thijn Hulscher voor Roy van der Graaf en Mark van Doeland voor “Appie” Kaïssy. Dat sorteerde al bijna direct effect toen Thijn Hulscher iedereen zijn hielen liet zien, maar in de voortzetting net niet secuur genoeg bleek.
Twee minuten later was het wel raak. Weer was het Thijn Hulscher die niet af te stoppen bleek. Dit keer was zijn voorzet loepzuiver. Mark van Doelend hield het hoofd koel en schoof de bal onhoudbaar binnen, 0-2. Het bleek tevens de eindstand. Dolle vreugde was er bij de spelers en staf van DONK. Een uitstekende teamprestaie was de verdiende beloning.

Drie jaar achter elkaar de nacompetitie halen is een prestatie om terecht trots op te zijn vond ook Donks interim-trainer Patrick Akerboom. Zal drie keer ook scheepsrecht zijn en kan dan misschien dit seizoen de historische prestatie, promotie naar de eerste klasse,verwezenlijkt worden? De eerste horde die aanstaande zaterdag wacht is die van eersteklasser TAC’90 in Den Haag. Verliest DONK dan is het sprookje voorbij. Bij winst moeten de Gouwenaars weer naar Den Haag afreizen op bezoek bij HVV. Tegen die ploeg heeft DONK nog het nodige goed te maken.