Adres: Nieuwe Donkstraat 1, 2809NJ Gouda

DONK-NIEUWERKERK 1-3

DONK zit momenteel in de hoek waar de klappen vallen. Niet alleen miste de ploeg in de thuiswedstrijd tegen Nieuwerkerk Maher Hariti, Thijn Hulscher en Jason Sriwiran door blessures, maar ook kan het voorlopig geen beroep doen op Bas Houdijk die na zijn rode kaart tegen SVC’08 een flinke schorsing heeft opgelopen. Toen spelmaker “Appie” Kaïssy al na acht minuten met een kuitblessure het veld moest verlaten waren de rapen helemaal gaar.

Een half uur lang was DONK de kluts behoorlijk kwijt om zich in de tweede helft goed op te richten. Een gelijkspel leek lange tijd de meest voor de hand liggende einduitslag toen het noodlot vier minuten voor tijd alsnog toesloeg. Een ongelukkige handsbal van Levi van Houten leverde Nieuwerkerk de niet meer verwachte voorsprong op, waarna twee rode kaarten DONK definitief de das omdeden.

DONKS trainer Jos Verweij moest als gevolg van alle absenties flink improviseren. Nadir Ben Hadou verhuisde naar de linksbackplaats en Jesse Bottinga nam in de spits de plaats in van Jason Sriwiran. De onfortuinlijke “Appie” Kaïssy moest zich al snel laten vervangen door Rick Gouw. Het leidde voorlopig een eerste half uur in waarin DONK voortdurend achter de feiten aanliep en grossierde in slordigheden. De automatismen, normaliter een sterk punt van de ploeg, waren helemaal ver te zoeken.Het was dan ook niet verwonderlijk dat Nieuwerkerk bloed rook. Al in de tweede minuut schoof aanvoerder Stefan van der Vlegel de bal net naast na een knappe dieptepass.

DONK haalde opgelucht adem, maar moest voortdurend waakzaam blijven. Dat lukte in de 14e minuut even niet. De rappe Philippe den Hartog zette knap voor op Jason Vermeulen. Diens kopbal werd goed gestopt door Bas van der Eem.Het bleek uitstel van executie. Een afspeelfout op het middenveld leidde een corner voor Nieuwerkerk in. Tygo Letwory trok de bal gevaarlijk voor, waarna in het gedrang centrale verdediger Maurice Treffers de koelbloedigste bleek met een schot dat van dichtbij via de onderkant van de lat doel trof, 0-1.Langzaam maar zeker slaagde DONK er hierna in om zich enigszins aan de malaise te onttrekken. Het leidde in de 25ste minuut tot een droomkans voor spits Jesse Bottinga die goed anticipeerde op een verre pass.

Keeper Kevin de Geus redde echter fraai, zoals hij dat een seconde later opnieuw deed bij de kans die Roy van der Graaf uit de rebound kreeg.Het duel werd pittiger. Gele kaarten waren er voor Nieuwerkerker Kas Hoenderop en DONKS aanvoerder Werner Overkamp.In de 37ste minuut kwam DONK op gelijke hoogte. Werner Overkamp vond met een prachtige pass de voluit sprintende Roy van der Graaf. De rechterspits trok de bal direct goed voor om zo Jesse Bottinga een niet te missen kans te geven, 1-1.Beide partijen leken hierna op een 1-1 ruststand aan te sturen al kwam Nieuwerkerk plotseling weer even los via de behendige linkerspits Tygo Letwory. Diens schot vloog echter net naast.In de tweede helft werd al snel duidelijk dat DONK zijn lesje geleerd had.

Er werd meer druk op de bal gegeven en Nieuwerkerk moest terugzakken.Na een klein uur kreeg DONK echter een nieuwe tegenslag te verwerken. Nadir Ben Hadou moest met een schouderblessure afhaken. Damian van Veen kwam hem vervangen. Het leidde noodgedwongen alweer tot een paar omzettingen bij de Gouwenaars.DONK was kennelijk nog even gedesoriënteerd, want in de 65ste minuut sneed Nieuwerkerk wel heel eenvoudig door de gelederen van de thuisploeg. Keeper Bas van der Eem voorkwam dat de grote kans werd verzilverd.Na een gele kaart voor Nieuwerkerker Jason Vermeulen gebeurde er verder enige tijd niets meer.

DONK had een licht overwicht, maar de cornerverhouding was in evenwicht. De grote wisselparade kon beginnen. Bij Nieuwerkerk gingen de licht gekwetste Maurice Treffers en Tygo Letwory naar de kant ten gunste van Kevin Kamerbeek en Shane van den Engel. En nadat in de 80ste minuut Jesse Bottinga had plaats gemaakt voor Boris Arts wisselde Nieuwerkerk nog eens twee spelers. Xander Laanen en Marijn Langhorst kwamen Jason Vermeulen en Rens Herweijer vervangen.In de 86ste minuut ontplofte de wedstrijd alsnog. Een ongelukkige handsbal van Levi van Houten werd geheel volgens de regels door scheidsrechter Ricardo Veldhoen bestraft met een penalty. Nieuwerkerks middenvelder Stefan van Diest vonniste feilloos, 1-2.DONKS gifbeker bleek nog steeds niet leeg. In blessuretijd kreeg Werner Overkamp na een opstootje aan de zijlijn zijn tweede gele kaart gepresenteerd. En twee keer geel is nog altijd rood. Het werd nog erger toen Jordy de Jong een doorgebroken Nieuwerkerker binnen de beruchte lijnen aan zijn arm trok Scheidsrechter Veldhoen was onverbiddelijk, gaf Jordy de Jong direct rood en wees weer naar de stip.

Opnieuw gaf Stefan van Diest keeper Bas van der Eem geen enkele kans, 1-3.Na afloop moest de uitstekend leidende scheidsrechter Ricardo Veldhoen uitleg geven over het waarom van de twee rode kaarten. Hij bleek over een prima spelregelkennis te beschikken.DONK speelt komende zaterdag niet. Even tijd dus om de wonden te likken en om geblesseerde spelers de kans te geven om weer fit te worden. Voor trainer Jos Verweij rest een ingewikkelde puzzel: hoe krijgt hij na deze nieuwe rampspoed weer een goed elftal op de been. Op 2 november gaat DONK op bezoek bij Alexandria ’66.