Adres: Nieuwe Donkstraat 1, 2809NJ Gouda

DONK – Nieuwkoop 0-3

Met een overwinning op Nieuwkoop had DONK een plek in de begeerde nacompetitie voor promotie naar de eerste klasse kunnen bereiken. De harde realiteit was echter anders. De Gouwenaars kwamen er tegen een uitstekend spelend Nieuwkoop niet aan te pas en dropen na negentig minuten met een 0-3 nederlaag teleurgesteld af.

Met goed positiespel begon DONK voortvarend aan het duel. De ploeg dwong al direct een paar corners af. Succes leverden die echter niet op.

De eerste kans van de wedstrijd was echter voor Nieuwkoop. In de veertiende minuut leverde middenvelder Thijs van der Zon een prima voorzet af die door Boy Vork werd teruggelegd op Richard Voorend. De spits haalde uit de draai knap uit, maar zag zijn schot via de vingertoppen van Bas van der Eem over het Goudse doel vliegen.

Vijf minuten later was het wel raak. Donks technisch begaafde middenvelder Tim Houdijk werd bij een duel fel op de huid gezeten. Hij speelde de bal te kort terug in de voeten van Nieuwkoops nummer 10, Boy Vork. Die behield het overzicht en zette spits Richard Voorend vrij voor het Goudse doel, 0-1.

De voorsprong gaf Nieuwkoop vleugels. De ploeg won vrijwel ieder duel, was levensgevaarlijk in de omschakeling en stond defensief compact als een huis. DONK zette daar in de hele eerste helft zelfs geen enkele kans tegenover. De thuisclub kwam zelfs nog goed weg toen de overigens voortreffelijk leidende scheidsrechter Marcel Smit een doelpunt van Nieuwkoop op advies van zijn assistent afkeurde wegens buitenspel.

DONK startte sterk in de tweede helft. Al in de 47ste minuut was de ploeg dichtbij de gelijkmaker. Jordy de Jong en Mark van Doeland kwamen over de rechterflank goed door en brachten spits Jason Sriwiran in stelling. Die knalde vlakbij het doel van keeper Thomas Boekestein vanuit een moeilijke hoek op de paal.

Drie minuten later had DONK weer de gelegenheid om langszij te komen. Na goed werk van Werner Overkamp en Jason Sriwiran kwam Roy van der Graaf net een voetlengte tekort.

Hiermee had DONK vrijwel al zijn kruit van deze middag verschoten. Nieuwkoop nam de regie weer over. De opkomende backs Noë Esselink en Dave Verhage bleven een plaag voor de defensie van de thuisploeg. In de 55ste minuut wierp dit zijn vruchten af. Dave Verhage ontsnapte op de linkerflank aan buitenspel. Zijn voorzet op maat vond Thijs van der Zon die geen moeite had om de 0-2 tegen de touwen te schieten.

Twee minuten later voltrok het drama voor DONK zich in optima forma. Middenvelder Sam van der Hoorn mocht ongehinderd meters oprukken om vervolgens met een laag en zuiver schot de 0-3 op het scorebord te zetten.

De vertwijfeling was groot bij DONK. De wissels, Jeroen Borsboom en Thijn Hulscher voor Mark van Doeland en “Appie” Kaïssy en even later die van Jesse Bottinga voor Roy van der Graaf en Marvin Vat voor Lars Honkoop zette ook al geen zoden aan de dijk. Met meer kopkracht in de gelederen probeerde DONK nog wanhopig om met lange ballen een eretreffer te forceren, maar pas in de 93ste minuut leek die er te komen. Een kopbal van Jesse Bottinga werd van de doellijn gehaald. Kort daarvoor was Nieuwkoop, dat met Robin Voorend, Sami Chourak, Stan Boekel en Thijs Rekelhof ook nog verse krachten binnen de lijnen had gebracht, zelfs dichtbij de vernederende 0-4. Thijs van der Zon stuitte in een 1 op 1 situatie echter op keeper Bas van der Eem. Het bleef bij 0-3.

Donks interim-trainer Patrick Akerboom was duidelijk: “We hebben een kleine twintig minuten gedaan waar we goed in zijn, maar geven met een tegengoal ook het geloof weg. We hebben bijna geen duel gewonnen en dan ga je het tegen een super fit, scherp en duelkrachtig Nieuwkoop echt niet winnen. De overtuiging ontbrak bij ons. Deze week dus weer een hoop werk aan de winkel.”

De grote finale voor Donk in deze knotsgekke competitie is zaterdag 25 mei op het hobbelige natuurgrasveld van EMM’21. Wint Donk dan is het, gelet op het grote verschil in doelsaldo met concurrent Alphia (plus 7) vrijwel zeker van het behalen van de nacompetitie. Drie jaar achter elkaar tot de laatste snik strijden om een plek in de eerste klasse zou sowieso al een prestatie van formaat zijn. Tegenstander EMM’21 zal zijn huid ongetwijfeld duur verkopen, omdat de ploeg nog steeds niet veilig is. Donks concurrent Alphia kruist de degens met FC Oudewater dat in zijn laatste thuiswedstrijd de nacompetitie niet meer kan ontlopen.